"Ik kan jullie niet genoeg complimenten geven over jullie werk! Dit had zo gemaakt kunnen zijn door een echt creatief bedrijf. Als dit een echte pitch-presentatie was dan hadden jullie sowieso gewonnen!"

- Jungleminds (opdrachtgever)
Dit is een applicatie die mijn groepsgenoten en ik hebben gemaakt voor een project in ons tweede jaar van de studie Communication and Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool. Wingman is een matchingapplicatie. Het is dus een soort van datingapplicatie, alleen ligt de focus niet enkel bij het daten, maar ook bij het matchen van gebruikers op basis van hobby’s of overeenkomende interesses. Op deze manier kan de applicatie voor meer gebruikt worden dan enkel het vinden van liefde. Je kan je hobby’s en interesses invoeren in de applicatie, maar naarmate je de applicatie meer gaat gebruiken zal deze ook zelf dingen gaan opslaan. Denk hierbij gegevens op basis van meest bezochte locaties, zoals een favoriete plek om te eten of een favoriete plek om een drankje te doen. Het opslaan van deze gegevens wordt door Buddy gedaan. Buddy is een geïmplementeerde AI die beschikbare data van de gebruiker gebruikt om zo de ultieme matchervaring aan te bieden. Buddy zal je openingszinnen geven, maar ook onderwerpen om over te praten en leukste plekken om af te spreken. Buddy is echt je Wingman in het hele matchproces.
Voor dit project hebben we verschillende deliverables gemaakt. Een onderzoeksrapport dat bruikbare informatie over concurrenten, de doelgroep en de eisen van de gebruiker bevat. En een ontwerprapport dat een user flow, een sitemap, een styleguide en meer bruikbare dingen bevat. Het eindproduct was een klikbaar prototype van de applicatie zelf.
Maar wat was het probleem? 
Aan het begin van het project hebben we de briefing van de opdrachtgever goed onder de loep genomen en een probleemstelling geformuleerd. Met deze probleemstelling kunnen we een doelstelling maken zodat iedereen in het groepje naar hetzelfde doel toewerkt. Het probleem was dat er te weinig variatie in de functionaliteit van de bestaande matchingapplicaties zit. De focus van bestaande matchingapplicaties ligt vooral op het matchen op basis van beeldmateriaal. Er zijn geen inzichten over nieuwe manieren van matchen die zich ook  andere aspecten dan statisch beeldmateriaal gebruiken. Er is ook te weinig inzicht in hoe de functionaliteiten van een moderne smartphone gebruikt kunnen worden voor zo’n soort applicatie.
Dus, wat is het doel?
Met de probleemstelling als basis hebben we een doelstelling geformuleerd. Zoals al eerder aangegeven fungeert de doelstelling als richtlijn door het hele proces en zal er voor zorgen dat elk groepsgenoot naar hetzelfde doel toe werkt.
De doelstelling die we hebben geformuleerd op basis van de probleemstelling gaat als volgt:
“Het inzichtelijk maken van nieuwe mogelijkheden binnen een matchingapplicatie waarbij gebruikers met dezelfde interesses gematchd kunnen worden. Hierbij moet er rekening gehouden worden met de functionaliteiten van de sensoren van een smartphone. Deze sensoren moeten bijdragen aan het matchingproces”.
Nog (onderzoeks)vragen?
Op basis van de probleemstelling en de doelstelling hebben we een onderzoeksvraag opgesteld. Deze onderzoeksvraag moet beantwoord worden aan het eind van de onderzoeksfase. De onderzoeksvraag gaat als volgt:
“Wat zijn de functionele mogelijkheden voor de doelgroep tijdens het gebruik van een matchingapplicatie met focus op de beleving van de gebruikers?”
De doelgroep bestaat zowel uit mannen als uit vrouwen van 18 tot 25 jaar, die op zoek zijn naar gebruikers met dezelfde interesses.

Conclusie
Het prototype van de matchingapplicatie vertegenwoordigt het onderzoek. Er is een applicatie ontwikkeld met meer functionele mogelijkheden voor de doelgroep met focus op de beleving van de gebruikers. De applicatie maakt gebruik van locatie en Artificial Intelligence sensoren. Door dit eindproduct is de doelstelling van het project behaald.
Back to Top